Prawo jazdy …

kat A – to obecnie sprawa, która mnie bardzo interesuje. Kategorię B mam od ponad 20 lat – nie pamiętam tego nawet dokładnie, po prostu poszłam i zdałam, egzamin na kat A też nie był wtedy jakiś bardzo wymagający (z tego co wiem od męża i innych zdających w tamtym czasie).

W międzyczasie docierały do mnie informacje o zmianach w przepisach, egzaminach itp, ale nigdy jakoś szczególnie się w temat nie zagłębiałam. W ubiegłym roku mój syn zapisał się na prawo jazdy kat B i zapoznając się z bazą 3500 !!! pytań, które otrzymał na płycie CD zaczęłam zauważać pewne absurdy. Przede wszystkim: mnóstwo pytań do niczego nie potrzebnych!, mnóstwo pytań podchwytliwych!, dziwnych!, i po co ich tak dużo!? (liczne pytania wskazują na to, że jest to jakiś test na inteligencję, a nie prawo jazdy, chociaż ten to akurat niektórym kierowcom naprawdę by się przydał!) Nie od dziś wiadomo, że chodzi o kasę, im więcej poprawek tym „lepiej”, chociaż akurat testy, jeżeli poświęci się „trochę” czasu można wykuć i zdać za pierwszym razem. Gorzej z praktyką, gdzie jednak egzaminator ma duży wpływ na zdenerwowanego egzaminowanego …      ale wróćmy do prawa jazdy na motocykl…

Kategoria A1 uprawnia do kierowania:                                                                               – motocyklem o o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg                                                                                                                                       – motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW                                               – pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM.                                             Wymagany wiek do uzyskania wynosi 16 lat.

Kategoria A2 uprawnia do kierowania:                                                                                – motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla                   – motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW                                   Wymagany wiek do uzyskania wynosi 18 lat.

Kategoria A uprawnia do kierowania:                                                                                 – motocyklem bez żadnych ograniczeń                                                                      Wymagany wiek do uzyskania wynosi 24 lata albo 20 lat, jeżeli kandydat co najmniej od 2 lat posiada prawo jazdy kategorii A2

Wszystko niby jasne, można tylko dodać, że motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg można w świetle obecnych przepisów jeździć posiadając kat B od minimum 3 lat (mój przypadek na tą chwilę).                                       Co do powyższych kategorii zastanowiła mnie tylko jedna rzecz… rozumiem, że mając 18 lat można prowadzić motocykl o ograniczonej mocy, ale dlaczego po dwóch latach trzeba zdać dokładnie taki sam egzamin (co prawda tylko praktyczny) dla uzyskania możliwości kierowania każdym motocyklem? (a egzamin na kat A2 i na kat A niczym się w zasadzie nie różni i zdaje się go na takim samym motocyklu, z ograniczoną mocą co prawda, ale jest to podobno w ogóle nie wyczuwalne) i znowu … jak nie wiadomo o co chodzi to … kasa, kasa, kasa.

Planuję zapisać się na prawo jazdy kat A w maju, wtedy na pewno podzielę się moimi indywidualnymi odczuciami …

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *